tisdag, november 20

Ljusterapi

Novembermörkret är verkligen hemskt. Några få timmars ljus är allt vi får och då sitter de flesta av oss på jobbet. När december kommer me adventsljus blir det åtminstone lite lättare.

Häromdagen läste jag om någon slags maskin man kan ha i sovrummet som sätter igång tjugo minuter innan man ska gå upp och som sakta lyser mer och mer. På så sätt väcks man som på sommarhalvåret mjukare av att kroppen känner av ljuset. Jag funderar starkt på att önska mig en sådan. Fast den var ganska dyr och frågan är om den räcker...

I så fall kunde jag ha den mitt på mörka kvällen också. Som ljusterapi.
Men vad tror vi om den?

5 kommentarer:

  1. Jag brukar gå och sola solarium då o då när mörkret tränger sig på, av just den anledningen. Jag blir så trött och deppig av mörkret, men "ljusterapin" underlättar verkligen.

    SvaraRadera
  2. En gryningsimulator gör underverk, faktiskt! Ljusterapi också men man ska inte ha det på mörka kvällen för det blir så svårt att sova då. Morgonen är bäst! Då är man dessutom piggare under dagen.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Tror den funkar till uppvaknandet. Men om den har nån ljusterapieffekt i övrigt undrar jag. Har sett den på Du är vad du äter och det är nog behagligt att bli väckt av ljus istället för ljud :-D

    SvaraRadera
  4. Anonymous13:19

    Jag ska satsa på den. /M

    SvaraRadera
  5. Anonymous14:46

    Jag tycker det låter som en utmärkt idé, ljus hjälper mot det mesta och får säkert fart på en på morgonen.
    -Agneta

    SvaraRadera