onsdag, september 10

Penicillin och operation

Eftermiddagen bjöd tandläkarbesök. Som alltid gick jag på Folktandvården i Falkenberg. Idag slog det mig att det verkar vara en ganska barninriktad mottagning med Nalle Puh-planscher och annat för yngre att fästa blicken vid under undersökning. Jag trivs dock utmärkt där och har alltid haft bra tandläkare så jag fortsätter gå dit. Varför börjar folk gå till privattandläkare egentligen?

Mitt onda visade sig vara en visdomstand. Den har inte kommit igenom utan är under tandköttet, som jag tror tandläkaren benämnde som slemhinna(?). I alla fall är det ett litet hål i tandköttet ovanpå tanden vilket gör att jag fått en infektion där nere. Omöjligt för mig att hålla rent liksom. Tandläkaren sprutade in någon slags rengörningsgrej som förhoppningvis ska hjälpa tillsammans med penicillin i tio dagar. Sen röntgade de mina tänder eftersom jag ska få en remiss till operation. Tanden ska bort. I Halmstad sker detta som jag förstod. Kommer knappt ihåg den delen av samtalet som ägde rum efter rengörningen för då hade jag helt vansinnigt ont. Kom därför inte mig för att fråga hur en sådan operation går till och så vidare.

Nu har jag kommit hem, tagit första tabletterna tillsammans med en värktablett och det hela känns bra. Nu vet jag i alla fall vad det är. Och att jag får hjälp i omgångar. Penicillin brukar ju hjälpa ganska så omgående. Så jag är nöjd med mitt tandläkarbesök. I oktober ska jag visst dit på rutinundersökning sa de.

Mitt i allt fick jag lite tröstande beröm för att jag hade fina tänder och aldrig haft hål.

4 kommentarer:

  1. karro07:31

    Hoppas att du blir snabbt bättre.
    Jag har privattandläkare men det är mer slump. Jag har ju flyttat ifrån där jag från början gick i Folktandvården, vilket var ett bra ställe, och till Folktandvården hemma hos oss är det flera års kö. Dessutom har jag idag en väldigt bra tandläkare, som ffa är generös med rabatt : )

    SvaraRadera
  2. Anonymous08:14

    Hoppas pencilinet hjälper och du blir bra. / M

    SvaraRadera
  3. katarina11:01

    Med en önskan om bättring för damen.

    SvaraRadera
  4. En sån op har jag behövt göra. Det var inga problem för mig - mest för tandläkaren :)
    Det kommer att gå finfint!
    Lycka till önskar en gammal vessigebo!

    SvaraRadera