fredag, januari 11

Zlatan och Marion Jones

Läser tidning och gläds över att Marion Jones ska få fängelse. Så borde det gå för alla som dopar sig.

Sen läser jag den exklusiva intervjun med Zlatan i Expressen. Den är gjord av en ung påläggskalv som i mitt tycke är så där överskattad som bara killar som med ett svårmod skriver om sport kan bli.

Zlatan som tinat upp på senare har inga problem med att svara på frågorna eftersom de är totalt uppgjorda. Inget intressant. Här och var i texten kommer små av reportern personliga hyllningar av Zlatan. Det är så att man vill spy.

Det värsta är ändå vad Zlatan säger om att bli pappa igen och det framkommer att paret väntar en son till. Han säger att "män får män".

Ett otäckt uttalande enligt mig. Det ligger en fruktansvärd värdering i det. Och nej, ni som kommer att vilja försvara honom. Det var inget skämt. I hela intervjun är det nämligen inklämt en massa "ha ha ha" och "(skratt)" så att man ska förstå hur underbart rolig Zlatan är och vilken gosig stämning det var under intervjun.

Vill spy över de dubbla uppslagen.

4 kommentarer:

  1. Män får definitivt döttrar också.

    Men Jill, såna här reportage brukar ofta förekomma i diverse tidningar och det är inte alltid som läsaren efterlyser självkritik. I det här fallet: en Zlatan-fan vill alltid att reportern stryker honom medhårs. Själv håller jag med dig egentligen: det är mer intressant att se liiite fler bottnar i ett reportage.

    Jag är tillräckligt ointresserad av Zlatan för att jag inte ska köpa Jennifers & Petters bok. Men eftersom jag är nyfiken på hur den bokens upplägg skiljer sig från den artikeln du berättat om kanske jag borde köpa den i alla fall! :-D

    Trevlig helg vännen!

    SvaraRadera
  2. Men hallå, vi fick ju se nåt negativt: att Zlatan sa det som ni reagerar så mycket på. Ni klagar alltså både på att Zlatan framstod som osympatisk och att reportern fjäskar. Det verkar lite motsägelsefullt.

    (För övrigt tycker jag Johan Orrenius är väldigt duktig och humoristisk och en av de sportskribenter som skiljer sig från den traditionellt grabbiga stämningen på sportsidorna, uppenbarligen kan man uppfatta saker väldigt olika!)

    SvaraRadera
  3. Peter: Trevlig helg på dig också! Du ska absolut köpa boken.

    Szofia: Det är skrömmande, visar på en kulturell värdering som är alldeles åt helvete.

    Malena: Motsägelsefullt är det inte, då jag inte tror att reportern reagerat på samma sett, han tycker snarare att det är lite coolt att Zlatan säger så. En bra följdfråga på den kommentaren hade varit att fråga: Vad menar du med det? Är tjejer värda mindre i dina ögon? Hade då Zlatan inte velat svara eller blviti sur så hade man redogjort för det. Ett sådant fruktansvärt uttalande kan man inte bara lämna oemotsagd om man vill ha någon slags heder som människa eller yrkesmänniska.

    Smaken är som baken, jag tycker Orrenius är grabbig på det nya sättet, det då man är djup och svårmodig men egot är så stor att det lyser igenom. Dessutom fungerar det inte när man tar sig själv på så stort allvar.

    SvaraRadera
  4. Karro21:20

    Om män får män skulle det nog vara en j-a brist på kvinnnor i världen

    SvaraRadera