tisdag, oktober 31

Jillar inte hyckleri

Nu är jag förbannad. Skitmärkvärdig rektor från någon liten skitskola har sett till att få sina fem minutes of fame genom att förbjuda adventsfirande på sin skola. Lärarna och de flesta barnen vill ha kvar gammal kär tradition med att gå i kyrkan, sjunga och tända ljus denna högtid. Nu sitter han fyrans morgonstudio och försöker se allvarlig och klok ut. Funkar inte. Vår nye skolminister också där och försvarar rätten att i Sverige få fira svenska traditioner. Nu får han, rekotorn alltså, fråga om han är förvånad över uppmärksamheten. Det säger han sig vara. Hmm, det flesta av oss andra kommer ihåg våren och rekotorn som då ville förbjuda "Du blomstertid" på skolavslutningar.
Jag blir orolig. När det kommer till andra religioners traditioner så öppnar vi självklart upp. Men våra egna stänger vi ner.

12 kommentarer:

  1. Man kan ju också vända på rektorns argument: hur mycket religion är det i adventsfirandet och fyller traditionen någon relevans för svensk kultur...?

    Jag tyckte det var suveränt när kyrkan separerades från staten men att ta bort våra kulturella företeelser är att ta bort vår identitet.

    Samuel

    SvaraRadera
  2. Men jösses skämtar dom eller, varför skulle barnen INTE få fira advent???

    Vad är problemet???

    Den blomstertid=What!!

    Var har jag varit???

    SvaraRadera
  3. Ja det var det löjligaaste jag har hört!!!!

    Nu till nåt annat: du skrev om gråa hår för nån dag sedan...jag skrev att jag ännu inte hittat något men ve och fasa igår kväll innan jag skulle lägga mig så jag ett grått hårstrå i luggen, jag färgade håret för ca 1 månad sen så det var bara utväxten på ca 1 cm men ändå!!!! Panik!!! Jag har varit blon i minst 5 år så jag har inte sett det tidigare...nu är jag mörkhårig...inget bra, får nog övergå till att vara blond igen...

    SvaraRadera
  4. Håller med dig, Jill!

    SvaraRadera
  5. På högstadieskolan där jag gick, var det mycket invandrare.
    Ett år fick vi inte sjunga Sveriges nationalsång på nationaldagen. Det kunde tas som rasistiskt.

    Behövar knappast nämna vilka protester det blev...

    SvaraRadera
  6. sara12:11

    Jag håller med om att det är fel att sluta med svenska traditioner. Vi är inte rasister för det.

    SvaraRadera
  7. Men snälla nån!
    När jag gick i skolan fick vi typ göra egna ljus som vi eldade, äta en pepparkaka och sjunga lite.
    Man firade ju advent men jag tvivalar starkt på att majoriteten av elever tänkte på jesus eller att någon som inte var kristen faktiskt tog illa upp. Dom tycker nog bara att det är roligt att få göra någonting annorlunda jämfört med vad som händer en vanlig skoldag.

    SvaraRadera
  8. Jag trodde att jag fick löpa gatlopp när jag kastade mig över en nolla till Vänsterpartist som hade dessa korkade åsikter på HN:s insändarsida. Men efter ett par vändor där gav han upp och jag fick massor av god respons. Inte en enda höll med honom.

    Den så kallade politiska korrektheten står mig upp till halsen.

    SvaraRadera
  9. Anonymous20:38

    Uff da. Adventsfirande måste man inte ta ifrån oss. Fattar inte hva som er fel på at fira advent. Inte bra : (

    SvaraRadera
  10. Alla: tack, känns som vi är eniga i denna fråga. Skönt för det är väldigt viktigt tycker jag.

    SvaraRadera
  11. Katarina16:16

    Som invandrare tycker jag sådant här är mycket intresant. Vi har inget mot era traditioner. Jag tycker tvärtom det är fint att få ta del av dem. Precis som vi gärna låter er ta del av våra.

    SvaraRadera
  12. Vad gör du nu för tiden, varför hör du aldrig av dig...?

    SvaraRadera