onsdag, februari 13

Ibland tär allmänbildningen på själen

Jag tror att man för att vara allmänbildad och hänga med i samhället bör bekanta sig med så stor del av det som möjligt.

Utifrån denna tes såg jag igår mitt andra avsnitt av I huvudet på Carolina Gynning. Av vilken anledning? Jo, det här är något som många i min ålder, upp och ner dryga tio år i åldrarna, ser på. Att bara ha sett ett program tycker jag inte heller räcker för att verkligen grunda sig en uppfattning.

Så jag åkte med Carolina Gynning till Ryssland. I början av programmet konstaterar en berättarröst att sen kommuninsmens fall har Ryssland blivit ett segregerat land med mängder av människor som lever i fattigdom, många under existensminimum, och så en grupp extremt rika människor. Det konstateras. Sen blir det shopping med Carolina och en 16-årig tjej vars föräldrar är sådär kolossalt rika. Gynning reflekterar inegnting över hur landet ser ut. Jo, hon konstaterar att hon trodde att kvinnorna i Ryssland skulle klä sig fult och se billiga ut, trots sina pengar. Jag konsterar framför tv:n att den enda som klär sig billigt är den svenska programledaren själv.

Efter 35 minuter ger jag upp. Det är nog. Min själ gråter över programmet och hur många som ser detta och tycker att det är bra underhållning och att Carolina Gynning är någon att se upp till. Hon har lyckats.

Visst, jag förstår behovet av att underhållas. Men se då Vänner där replikerna är rappa eller Hasse och Tage där dialogen är genial. Varför inte Postkodsmiljonären eller På Spåret eller Pang i Bygget eller till och med Dallas.

Många av öststaterna som nyss blivit "fria" ser ut just som Ryssland. Otrolig segration och ingen medelklass. Människor som är så rika att det inte går att förstå. Och var har de då fått sina pengar ifrån? Vad är det som har gjort dem rika? Jo, andras lidande.

Nej, slå av Gynning. Igår fanns det ett utmärkt alternativ på SVT. Igår sändes den första delen av Klass 9A. En klass på en skola i Malmö där 60 procent inte blir behöriga till gymnasiet, en klass som nu ska få nya lärare. Dessa råkar vara några av landets främsta pedagoger och tillsammans med eleverna ska de vända på utvecklingen. Målet är att bli en av landets tre främsta niondeklasser.

Ja, ni hör hur spännande. Jag har spelat in programmet och ska se ikväll. Jag sitter här med Gynning i halsen och hoppas att Klass 9A ska skölja bort den bittra smaken.

8 kommentarer:

  1. Anonymous15:18

    Gynning borde stoppas. / M

    SvaraRadera
  2. Anonymous18:56

    Programmet handlade inte om politiken i Ryssland och även om Carolina reflekterar över människors lidande i Moskva skulle det antagligen klippas bort. Vad är problemet?
    Nästa vecka handlar det om Groupies. Jag tycker programmet är skönt och går på djupet i olika former av ytlighet. Att inte vilja förstå och sätta sig in i ytlighet är också en form av ytlighet (med tanke på hur ytlighet styr vårt samhälle). På sätt och vis är ditt inlägg ytligt/populistiskt Bästa programmet sedan High Chaparall på femman enligt mitt sätt att se det.

    SvaraRadera
  3. Anonymous20:08

    Instämmer till fullo. Gynning är pinsam.

    SvaraRadera
  4. Anonym: Men jag ville ju och försökte sätta mig in i ytlöigheten. Jag förstod den och väljer nu bort den. Du skriver att ytlighet styr vårt samhälle och det må så vara, men det gör inte mig tvungen att välja ytligheten.
    Mitt problem med programmet är att det överhuvudtaget sänds. Betalkanalerna har gjort att utbudet blir lägre och lägre, folkets allmänbildning urholkas med all denna yta. Men jag visste redan från början att det fanns en publik från programmet och skrev att jus de som älskat Filip och Fredrik borde älska detta med. Jag är dock beredd nu att säga att de killarna håller bra mycket högre klass.
    Jag tycker det är hemskt att folk vill se Carolina Gynning åka till Ryssland och shoppa med en tonåring som inte har någon som helst verklighetsuppfattning, utan man shoppar kläder och skor och går på behandlingar för otroliga summor medan folk på gatan utanför varuhuset inte har mat för dagen.

    Jag längtar väl helt enkelt tillbaka till DDR-Sverige.

    SvaraRadera
  5. Jill08:18

    Anonym: Och mitt inlägg är ytligt och populistiskt kan jag faktiskt inte alls hålla med om. Det är reflekternade och jag hade nog vunnit mer "läsare" på att skriva att hon är bra.

    SvaraRadera
  6. Mikael13:43

    Jag tycker inte att programserien är ytlig. Alla alternativa program du räknar upp är ytligare. Titta på den 16-åriga tjejen, hur kul hade hon, hur lycklig var hon? Hon vill flytta till ett annat land. Hon åker ensam omkring i sin rosainredda bil och tittar på tv. Hon blir bjuden till fester för att hon har en mäktig pappa men väl där på festen har hon inga "riktiga" kompisar. Detta är Carolina medveten om.
    Jag tycker om att titta på program som tar upp orättvisor i världen. Att gå så långt som att säga att programmet inte borde få existera är lite väl hårt.
    Jag tror att ditt problem är att många väljer bort alt annat än underhållande tv. Personligen stör jag mig på politisk korrekthet mera. Folk får vara hur korkade de vill så länge de inte är elaka. Dallas lär ut elakhet ganska bra för övrigt.
    Såg du när hon porträterade konstärer i Telaviv? Vad är det ytligt med det?

    SvaraRadera
  7. Men för att det här avsnittet inte skulle ha varit ytligt hade Carolina behövt göra reflektioner på just det du nämner. För även om vi är en hel de, du, jag och enligt dig Carolina, som tänker lite till så tror jag tyvärr långt ifrån alla gör det av sig själva. Framför allt inte unga människor och det är dem jag blir rädd för, eftersom det är väldigt många i den ålderskategorin som väljer bort all form av allmänbildande.
    Jag kan se all möjlig skit och tänka så. För några år sedan följde jag en säsong av Bachelor och sämre än så blir det inte.. men jag fann underhållning i det absurda med programmet och att det är roligt att studera människor.

    Din andemening med att bara man inte är elak så får man vara korkad förstår jag men samhället lär ju inte trivas så mycket framåt om alla lever efter det.

    Jag såg inte avsnittet i Tel Aviv, men jag har läst mycket om kritiken som uppstått även i samband med det eftersom fler än jag tycker att lite verklighet och reflektioner vore på sin plats.
    Men eftersom jag inte såg det har jag ingen uppfattning om det.

    Programmen jag räknade upp må i dina ögon vara ytligare men de är i mina ögon underhållning på riktigt. Och Vänner till exempel lär folk bra mycket mer om relationer och människors känslor än vad Gynnings program gör.

    SvaraRadera
  8. Tack Jill!

    Hur länge skall hon få hålla på?

    Jag vill inte på något sätt hävda att jag är en kännare eller expert på vad den här individen är eller gjort men efter att varit bosatt ett antal år utomlands och nu hemkommen igen kan jag inte undvika att uppmärksamma att hon tar väldigt mycket plats i vår vardagliga media. Men varför då, vari ligger attraktionen och intresset? Något måste där väl vara annars hade hon väl inte dykt upp på alla de här ställena? Men jag blir lite rädd och undrar var vi är på väg som folk. Hur kan man låta sig påverkas av någon som uppenbarligen har en åsikt som är lika ytlig och genomskinlig som ett plastcellofan täckande en talrik med gröt? Vem ger denna individ den näring som får all självkritik att försvinna lika kvickt som en droppe aceton en varm sommar dag på en solig terrass? Var har krav på saklighet objektivitet tagit vägen? Ni inom mediebranschen har faktiskt ett ansvar och det minsta ni kan göra är att öppna upp en möjlighet till bemötande när denna kvinna släpper sina grodor som den absoluta sanningen i den publika etern.

    SvaraRadera