onsdag, februari 11

Flexande är en gåta i sig

Vi har flextid på jobbet. Den används väldigt olika.
Idag ska jag börja tidigt. För att gå hem tidigt. Ungefär så och att ta någon timme om man måste till läkaren eller dylikt, tror jag att det är tänkt att man ska använda flex. Men sen finns det de som tror att man ska komma tidigt varje dag och jobba länge, oavsett arbetsbrödan, och samla timmar på hög. Det är lustigt det tycker jag. Framför allt om man unnar sig frukost på jobbet.

Ingen arbetsplats jag varit på eller har hört talas om som har flextid, har inte problem med att vissa missbrukar. Det verkar vara vedertaget.

5 kommentarer:

  1. Vi har en väldigt intressant diskussion om flex här på jobbet och vår chef har bestämt att från och med nu är det 8-16 som gäller, annars måste man be om lov. Jag trodde inte riktigt att det var så flextid fungerade...
    Diskussionen har lett till att jag, som pga tåg och bussar omöjligt kan vara här till 8 sitter har halv 8 och väntar på att klockan ska slå heltimme. Sedan måste jag vara kvar till 16 även om det inte finns något för mig att göra. Otroligt irriterande och fullkomligt onödigt!

    Men iaf. Värst bruka de vara som alltid kommer sent och går tidigt, även om det finns mycket att göra och försvarar det med flexen.

    Jösses så långt det blev. Jaja.

    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  2. karro10:06

    Vi har oxå problem med flex på jobbet eller rättare sagt synen på flexen. Eg är det ju som du säger, att flexen är en förmån - kommer du tidigt så kan du gå lite tidigare osv. Vi bestämde för några år sedan att vi har möjlighet att utan tillstånd flexa 1 tim plus eller minus efter/före schematid, men att inte sätta det i system, det verkar de flesta fatta men inte alla som iaf kommer minst 1 timme efter varje dag...Det finns väl alltid de som tycker de ska gå sin egen väg och inte kan göra som alla andra.

    En till sjuk sak med flexen...jag har oftast e3tt par timmar plus på flexen...det lustiga är att man blir snål om flextimmarna. Eg borde man ju alltid ha +/- 0, men har man några timmar + så vill man ha kvar dem...

    Vi får ha max 20 timmar + och - oxå förresten. jag har som sagt oftast ett par tim + utan att eg förstå hur det går till, tiden räcker väl inte tid,men det konstiga är att det finns de som inte direkt verkar ha mkt att göra eller jobba med eld i baken som ligger på många många +, de måset ju sitta och "samla" flex för att ta ledigt för sedan.

    oj, vad jag skrev mkt...

    SvaraRadera
  3. Några timmar plus är ju skönt att ligga på om det händewr något. Men vi har en som ligger typ 60-70 plus. Och använder som semester....
    Och sitter först av en massa tid för att få ihop. Sorgligt.

    SvaraRadera
  4. Maken har inte förstått, vad flextid är; han jobbar extra, men förstår inte att man nån gång kan gå hem tidigare :)

    SvaraRadera
  5. Anonymous11:25

    Folk är fuskare. / M

    SvaraRadera