söndag, december 30

När slutade vi frukta HIV?

För några veckor sedan dök det upp i tidningarna i samband med att Andreas Lundstedt berättade att han är smittad. HIV. Och ökningen. Nu berättar TV4 om att forskarna talar om en epedemi i och med 2007 års siffror.

De skriver också att många smittade och smittogivare kommer från utlandet.
Men att smittan ökar beror på att vi skyddar oss allt mindre.

När blev det så här? När glömde vi vad de där tre siffrorna innebär? Bromsmedicinerna är just bara medel som bromsar, de botar inte. Det är dessutom inte biverkningslösa och man får ruta in sitt liv efter dem. Varför är folk inte rädda längre?

Jag hade en kompis som körde p-pillerskyddet med sina nya bekantskaper. Jag bannade och bannade. Försökte få henne att inse att bli med barn, oönskat eller inte, är ingenting jämfört med de andra risker som finns. Framför allt HIV.

Om man tycker det är pinsamt eller jobbigt eller besvärligt att fråga efter kondom- vad fan tror man det är att bli sjuk för livet i en sjukdom som fortfarande ses som pesten?

2 kommentarer:

  1. Karro16:47

    Jag tror vi 70talister skrämdes ganska så väl..Vi matades med bilder av HIV-/AIDS-sjuka och trodde knappt vi vågade ens krama ngn, sedan kom väl bromsmediciner osv och media tyckte väl inte ämnet var så intressant längre, och 80-talisterna och 90-talisterna glömde väl bort faran. En del bryr sig så himla mkt om att inte bli gravida...vad är värst, få ett barn eller få HIV eller annat skit? Bara undrar.

    SvaraRadera
  2. Ja usch jag håller med dig.

    För det första är det otroligt sorgligt att Andreas har blivit smittad.

    Jag kan inte för mitt liv förstå att man inte skyddar sig, är inte livet värt mer än så???

    Nä fy för faaaan för obotligasjukdomar.

    //S

    SvaraRadera