torsdag, december 6

Det här med smeknamn

I en kommentar till ett inlägg kallar en föredetta lagkamrat till Henrik honom för Honken. Det hörs inte ofta. Henke däremot säger många bland annat större delen av hans lagkamrater i stolta Vessige BK, våra närmaste kompisar samt hans mamma och bror. Jag säger aldrig Henke. För mig är han inte det.

Jag säger Henrik och självklara saker som Älskling och Kärleken, sen har jag några smeknamn till som jag tror jag gör bäst i att hålla hemligt.

I min familj har vi alltid massor av smeknamn på varandra. Jag är och har under åren bland annat varit;
Bumpen, Lassie, Larsa, Pipibebban, Pipi, Tigervaplen, Pusspangen och Månå.
Sen finns det ett till och det är det som Farmor alltid sa och som fortfarande gör mig så varm inuti: Lilla hjärtat.


Min guddotter Märta har redan hunnit få en hel del och Henrik brukar ibland fråga varför vi inte använder hennes fina namn. Det gör vi dock men sen kommer de där små namnen till en;
Mosi, Snärtan, Bambam, Gräddbullen, Mosaren, Lingonmos och Musungen.
För att nämna några.
Jag använder dessutom Farmors fina Lilla hjärtat och så Kärleken. För hon är min stora lilla kärlek.

Vad har ni för smeknamn?

7 kommentarer:

  1. Katarina13:46

    Vi har inte så mkt smeknamn men hemma kallas jag Kattis och på jobbet Katta.

    SvaraRadera
  2. Jag har nog aldrig haft något smeknamn...
    Kallades för mitt efternamn ett tag i skolan men det var mest för att vi var 3 Hanna i klassen.

    SvaraRadera
  3. Andy14:33

    Andy är smeknamn, sen har jag kallats för mitt efternamn och för Roddarn.

    SvaraRadera
  4. myrasmysterier.blogg.se15:56

    Vi har massor med smeknamn. De flesta kommer på ett eller annat sätt ifrån dopnamnet. Emellanåt ganska långsökt...
    Vill inte skvallra här bara, då jag håller oss anonyma.

    Sedan är det ju en hel hög som tex prinsessan, ängel, skitunge och knäppgök.

    Som liten kallades jag mestadels för Dill eller Calle. Du kan ju försöka lista ut mitt namn efter det! hihi.

    SvaraRadera
  5. Jag är inte förtjust i smeknamn...
    /Hansa

    SvaraRadera
  6. Glöm inte mitt nya Los Bumpos och självklart Jillsing. :-)

    SvaraRadera
  7. Familjen har alltid kallat mig Fia, ett fåtal utvalda får kalla mig Fia-Lotta, för vissa är jag Daaaaarling men mest är jag faktiskt Szofia.

    SvaraRadera