fredag, december 7

Folket på ståplats

Pratar med en kompis som bor i Stockholm. Hon har varit på date med en kille som är fan till ett av de stora fotbollslagen där.

Hon: Och sen dansade vi och så. Allt var bra men vi var lite fulla så vi gick ut för att ta luft. Då när vi står där så snubblar han på sig själv och ramlar med ansiktet ner i marken.

Jag: Oj då..

Hon: Ja, han får ett jättenäsblod och är lite uppskrabad men sen kommer det värsta plötsligt börjar han ropa " fan, såg ni. den jävla XXX:aren (namn på annat Stockholmslag)slog ner mig." Och jag bara står och gapar men folk börjar typ springa omkring och leta efter den påstådde XXX:aren.

Jag: Är inte förvånad... men det är sjukt...

Hon: Ja, sen såg jag till att bli av med honom....

Detta är ett typexempel på den dåliga och sjuka sortens supporter. Dessa klassar jag som ståplats. Sen vet jag att det finns några vettiga där.

Anledningen till att jag inte skriver ut laget är för att jag en gång skrev något om supportrar från ett visst lag och något dumt som de gjort. Men en man med mycket lite riktigt liv blev då arg på mig och fixade hit en hel mobb som kunde påpeka för mig att jag inte kunde veta att de personerna tillhörde den klubben osv. Nej det kunde jag inte, för jag hade glömt att be om det fanpass som tydligen finns i de här kretsarna. Och eftersom min kompis inte sett något sådant utan bara har killens egna ord på att han tillhör supporterskaran för klubben så håller vi det anonymt.

Ja, det var efter det ovan som jag fick skaffa filter för kommentarer eftersom nivån ståplats kom med inte var välkommen. Fotbollssupportrar med vett i huvudet är dock alltid mer än välkomna.

10 kommentarer:

  1. Gudarna ska veta att det finns riktiga idioter i skaran fotbollsfans. Dessa sk fans är ett problem som fotbollen måste bli av med så gott det nånsin går. Annars har vi nog bara sett början på läktarvåld och andra tråkigheter.
    Men å andra sidan är det inte bara fotbollens värld som blivit råare och otäckare.

    SvaraRadera
  2. Anonymous13:39

    Word Jill. / M

    SvaraRadera
  3. Johanna: Du har så rätt.

    M: Ha ha

    Malena: Våldet fanns där inte från början, det kom sent sjuttiotal. Titta på hur det såg ut på bilder från VM i Sverige, där fanns inget våld...
    Sen kom det och det har vart en liten nergång men nu har vi väl tyvärr fått tillbaka det mer och mer.

    SvaraRadera
  4. Hur jag än försöker så kan jag bara inte förstå vad de får ut av det...
    Det är sorgligt.

    SvaraRadera
  5. Jennifer13:58

    Malena, har inte alltid funnits där. Men nog har det blivit värre.
    Vi är fler än du som läser fina tidningar och sätter in oss i saker, tro det eller ej...
    (Jag måste nog börja droppa lite sådan poserande referenser i mina krönikor...)
    Jag pratade så sent som i går med DIF:s ordförande Bosse Lundquist, ordförande även i Svensk Elitfotboll. De är extremt bekymrade över det tilltagande våldet. Konstander för det ökar med cirka 10 miljoner per år.
    Pratade även i går med en Gazzetta-kollega om detta och nog f-n har det blivit värre.
    Det är ungefär som när folk tycker en massa om Zlatan, ingen nämnd, ingen glömd, utan att någonsin ha träffat honom.

    SvaraRadera
  6. Jennifer14:01

    Förlåt, skrev fel i farten: kostnaderna har ökat med 10 procent per år.
    Inte så lite det heller och framför allt visar det ju - tyvärr - att utveckligen går år fel.
    /Jen.

    SvaraRadera
  7. Det är en helt felaktig historieskrivning, Jill. Johanna har fel. Ta bara Italien, där folk kastade sten på domarna på 20-talet... Bara ett exempel. På senare år i Sverige har ju våldet minskat. Däremot har mediabevakningen av Allsvenskan ökat enormt, och självklart syns då även våldet mer.

    I England finns i princip inget våld alls kring arenorna längre, inte heller i stora turneringar som VM och EM. Det är åt det hållet utvecklingen går.

    SvaraRadera
  8. Mycket intressant diskussiond et här, dock är det så att man går från modern tid så har det ökat. Det var ju för cirka 25 år sedan det blossade upp, sen la det sig lite och i vissa länder har det blivit mkt bättre, i de flesta andra tvärtom. Ovasett medias bevakning så ökar ju kostnaderna och det kan inte vara en slump.

    SvaraRadera
  9. Dessutom har det generella klimatet på läktarna hårdnat. Det pratas på ett helt annat sätt, men det hänger ihop med samhällets utveckling med allt mindre folkvett.

    SvaraRadera
  10. Hm, när jag skrev min senaste kommentar fanns inte Jennifers där.

    Poserande referenser? Jag vet inte om det var en självironisk kommentar eller en ganska elak eller om jag inte fattar den. Hur som helst tycker jag Simon Kupers resonemang är intressant, han har skrivit om detta flera gånger förut, och han råkar skriva i Financial Times, fin tidning eller ej är väl mindre viktigt än innehållet. Uppenbarligen tycker ingen Wegerup-syster att artikeln verkar tillräckligt intressant för att läsa den, det är helt okej, men om man nu tycker det är roligt att sätta sig in i saker är jag lyckligtvis van vid att man uppskattar ett utbyte av tips om eventuellt belysande artiklar i ett ämne. Eller så ser man allt som en tävling i prestige, tydligen. Välj.

    Nåväl. Med tanke på den stora ökningen av intresset för Allsvenskan är det väl naturligt att kostnaderna också ökar? Siffran tio procent om året kan jag inte säga så mycket om för jag vet för lite, men är det verkligen rimligt att automatiskt anta att våldet ökat lika mycket som den kostnaden ökat? Med tanke på att hela intresset ökat, menar jag. Jag menar inte att vare sig våldet eller säkerhetskostnaderna är oviktiga, jag tycker också det verkar finnas en trist utveckling i attityden hos många på läktarna och de här babygängen som träffas på andra ställen. Men faktum kvarstår att det är ytterst sällan något våldsamt händer på arenorna i Sverige, samtidigt som publikintresset ökat enormt. Jag tror också att rasism till exempel minskat väldigt mycket.

    Visst hände något på sjuttiotalet (även om fotbollsvåldet inte uppstod då), det är nästan därför jag tycker det är absurt att säga att våldet ökat, jag menar, Hillsborough, Heysel, de engelska huliganerna, landslagsturneringarna på 80- och 90-talen - hur kan man säga att det är värre nu? Kanske är det värre i Östeuropa eller Sydamerika, jag har ingen koll på det men Simon Kuper menar att problemen finns där. Den utveckling han beskriver är att i ligorna och turneringarna med mest tevebevakning tar man bort våldet (och lyckas med det) och jag tror han har rätt.

    Italien är som vanligt ett kapitel för sig, där har väl vissa grejor blivit normalitet under ett antal år nu. Ändå är det inte farligt att gå på fotboll i Italien, och familjer och barn går dit, även om man kan få för sig annorlunda om man inte själv går dit och bildar sig en egen uppfattning. Det finns otroligt mycket att säga om det men då skulle den här bloggkommentaren bli evighetslång.

    SvaraRadera