tisdag, november 14

Konstiga val

Fotbollsgalan igår var väl typiskt som denna gala brukar vara. Minst en programledare som visar hud bara för sakens skull och glömmer att klänningen kan vara fin också. Riktig flopp blir det när hon blir så smickrad av ett gammalt avdankat pojkbands smicker att hon helt kommer av sig.

Årets nykomling/genombrott var två goda val; Stina Segerström och Ola Toivonen. Stina har jag inte sett live men hennes insatser i blågult har varit pigga och hon lovar gott inför framtiden. Jag skulle bara vilja att hon la på sig lite muskler.
Toivonen har jag sett flera gånger och han imponerar även om han stundtals i matcherna kan falla igenom. Ruskigt skott extra plus.

Är glad att Linderoth blev årets mittfältare. Grovjobbarna måste också belönas. Seger också välförtjänt, kan nu bara någon ge henne en kurs i konsten att tala...

För övrigt, orkar inte gå igenom alla, så tycker jag att Lotta Schelin blev för prisad. Hon är ju absolut inte årets anfallare. Det var bara en enda spelare som kunde få det priset. Marta. Att hon inte ens var nominerad är ett skämt. När Schelin fick Diamantbollen och avslutade talet med att skrika "nu är det fest" så blundade jag. Pinsamt.

Jag tycker också att det är skandal med omröstningar av slag "tidernas mål" och "tidernas guldboll". Den unga fotbollspubliken fattar inte detta och röstar fram Henke i år igen. Skandal. Kurres mål borde ha vunnit. Eller Kenneths som innebar straffsparksläggning som gav VM-semifinal.

12 kommentarer:

  1. Anonymous12:31

    så mkt snack om marta. har jag missat ngt? ... trodde att det var svenska fotbollsgalan. luton shelton, brassen i kff och alla andra i allsvenskan som inte heller blev nominerade då? trodde det fanns en anledning. ... måste verkligen ha missat någonting här.

    SvaraRadera
  2. Sorry Jill, men i det här fallet håller jag med anonym.

    Men vad gäller tidernas mål finns det flera alternativ:

    1. Kurre -58 mot Västtyskland
    2. Dan Corneliussons bomb mot Hamburg
    3. Ralf mot Västtyskland -74
    4. Kenneth mot brassarna i gruppspelet -94
    5. Dahlins nick mot ryssarna -94
    6. Kenneth mot rumänerna
    7. Torbjörn mot Barcelona hemma

    Ove Kindvall har avgjort en EC-final. Vi har vunnit OS -48 mm.

    Men mitt favoritmål gjordes av JEsper Blomqvist. Han sprang på ena sidan om Sven Andersson och bollen rullade på andra sidan på Olympia -95. Finten lånades av Pelé,men till och med HIF-arna applåderade Sveriges vackraste fotbollsmål genom tiderna.

    SvaraRadera
  3. Jag såg inte galan men måste tillägga ändå att jag och Lotta INTE är släkt! (trots mitt efternamn och min bollkänsla)

    SvaraRadera
  4. Anonymus:Visst, man kan sakna några av de utländksa spelarna från herrallsvenskan också. Men nu är det ju så att svenska fotbollsgalan måste spegla allsvenskan och då ingår ju alla utifrån.
    Sen kan jag skriva en lång sak om varför det måste bli stopp på alla
    importer som urholkar vår högsta serie.
    Linderoth blev belönad som årets spelare i Danmark. Självklart måste det vara så att alla som spelat i serien bedöms.

    Peter: Mitt svar till anonym förklarar hur jag ser på det.

    Dina förslag till tidernas mål innehåller många tänkbara.


    Vanja: Hur som helst vackert efternamn.=)

    SvaraRadera
  5. Kan inte yttra mig om vem som borde ha vunnit vad eftersom jag inte är tillräckligt insatt. Vad jag däremot kan yttra mig om är programledarens klänning. Tycker klänningen var ok, men ska den vara så kort så får man faktiskt lära sig att stå med benen ihop!!! Denna söta och kompetenta tjej degraderas av detta tjafs om kläder. Kan hon inte bara sluta tro att hon måste chocka alla hela tiden och bara vara duktig och bra i en normal klänning?

    SvaraRadera
  6. Emm: Jag håller med till fullo.

    SvaraRadera
  7. Ja jag är inte så insatt i fotboll, men jag håller med dig å du är ju insatt så, faaan oxå!

    :)

    SvaraRadera
  8. Jill: kanske dags att ändra reglerna för galan till nästa år. Umeås lagledare (tror jag att det var) tänker inte komma fler gånger på galan eftersom Umeå, som är totalt överlägsna bara får ett enda pris. Det är lite svårt att käfta emot.

    Får en man yttra sig över klänningarna? Visst, vackert och glamouröst i all ära, men TV4 får den publik de förtjänar om de tror att programledarnas sexiga klänningar är det som drar folk. Det är ett hån mot folk som älskar fotboll. Jag har inte sett galan på flera år. Jag avskyr allt. Speciellt historielösa omröstningar.

    SvaraRadera
  9. Jag tycker det var bättre förra året. Hellre bröstchock än benchock.

    SvaraRadera
  10. Anonymous21:14

    Klänningen får gärna vara "sexig" för min del, men det är ju bedrövligt att den var så gräslig. Det såg verkligen ut som om det var en morgonrock som var ihopsydd och insydd under bysten, avklippt, muddar sydda på ärmarna och skärpet virat runt halsen.

    Den lila förra året var ganska fin tycker jag.

    Man kan tycka att det är för många utländska spelare i allsvenskan, men då får man väl se till att ordna bättre förutsättnigar för att svenska anfallare kan komma fram, istället för att, som det verkligen såg ut som att juryn gjorde, bortse från att ge uppskattning till de som faktiskt spelat och varit bra. Vinner man skytteligan som Ferreira är väl det ett tecken på att man lyckats ganska bra med sitt jobb som anfallare.

    Det var rätt att Ljungberg fick Guldbollen, tycker jag!

    Så länge Henrik Larsson är med som alternativ i någon som helst slags folkomröstning kommer han alltid att vinna verkar det som.

    SvaraRadera
  11. Henrik Larsson är omåttligt populär, men jag har tröttnat på hans "jag lägger av" hur briljant han än må vara.

    SvaraRadera
  12. Sabina: tack för stödet

    Peter: Håller med dig helt.

    Tommy: Även här håller jag med ;)

    Malena: Jag tyckte inte om fjolårets heller, men visst den var snäppet bättre.

    Precis. Det måste trots allt vara de bästa som blir prisade. Sen tar jag gärna en diskussion kring att satsa mer på svenska spelare än importer.

    Vargakvinnan: Också trött

    SvaraRadera