tisdag, oktober 28

Möte och pumpor

Ikväll är det möte med en förening. Blir nog ganska sent.

Sen hem och skära pumpa. Även skära föräldrarnas pumpa. Är tradition att jag gör det estetiska medan pappa avlägsnar det geggiga fröinnehållet.

Halloweenpyntet ska fram idag också. Jag tillhör skaran som gärna hade sett att vi firat ordentligt i Sverige och haft en massa roliga fester. Varför är svenskar så tråkiga?

Självklart ska det firas den 31 oktober och inte inkränka på Alla helgona- helgen. Något negativt folk här hemma gärna säger att det är för mycket monster och skräck, men det är inte sant. Tittar man i USA så klär folk ut sig till allt möjligt: filmstjärnor, poliser, djur, prinsessor,clowner, riddare, häxor, spöken, änglar och så monster.

8 kommentarer:

  1. Anonymous16:04

    I love Halloween! Jag tycker också det är trist att vi inte har det i Sverige och övriga Norden. Alla ursäkter till maskerad är bra.

    www.gizmolinas.se

    SvaraRadera
  2. Jag tycker det är jobbigt att Halloween i år krockar med Alla helgona, men annars så verkar det som om folk börjar fatta bättre om att det inte är samma helg(i vanliga fall), det är bra.

    I övr tycker jag det är ganska så fjantigt, om inte mkt fjantigt, att vi svenskar väljer att ta över amerikanska traditioner istället för att hålla på våra egna, ta påsk t ex - hur många går påskakärring nu? Inte många. Däremot är det många små monster ute på Halloween.

    SvaraRadera
  3. DU har helt rätt. Det är verkligen inte bara skräck på Halloween!!! Utan barn, och vuxna, klär ut sig till allt möjligt: pruttkudde, bäbis, spöke, prinsessa, brud, dracula...you name it.
    OCH JUST det, Halloween firas alltid, alltid, alltid den 31 okt. den har inget med all-helgona att göra.
    Halloween har blivit en av mina stora favvishelger under året. Idag ska jag och dottern iväg oc köpa godis i stora lass. Tror det kommer att dyka upp många barn här på fredag!!

    SvaraRadera
  4. Tycker också att fantasin tryter något hos de som klär ut sig och dessutom hade det varit roligare om fler vuxna orkade klä ut sig.
    Jag skall klä ut mig som mig själv...

    SvaraRadera
  5. Halloween piggar upp i höstmörkret, jag har varit på några maskerader, men inte i år.

    SvaraRadera
  6. Jag tycker alltså inte du är fjantig som Halloweenar dig men det tror jag du förstår. Ni Wegerupare är ju duktiga på att pynta vid årets andra högtider, som påsk och jul oxå, ni är ju inte sdn där som letar efter andra helger att fira och skiter i de svenska. Men det tror jag du förstår. Om inte annat så förklarar jag det här.

    SvaraRadera
  7. Karro: Jag förstår, vi älskar jy pynt och grejer. =)

    SvaraRadera
  8. Jag har märkt en viss sdn tendens ; )

    SvaraRadera