måndag, mars 19

Minnen från Malmö

Läste i arkivet lite. Började bloggen min andra sommar på Kvällsposten. Då jag bodde på Kärleksgatan, gick hem i den ljuva skånska sommarnatten och H kom på mysbesök så fort våra scheman tillät.När Bjärred faktiskt log när han svarade på frågor. Lolo Chanko smög iväg till Grekland. Linus Thörnblad stretchade iklädd cykelbyxor framför mig och fotografen så att vi båda blev lätt rosa om kinderna. Janna (punkt.se nu) och jag drog med Ola (advokat!) och Erik (också punkt.se)till Glorias och shottade. Erik och fotograf Jonathan (still in school)festade dessutom loss med tre amerikanska fotbollsspelare (en hette Ken Kacal och kallades för Texas terror)och mig efter att de hjälpt mig förstå lite av EM-finalen i american football, i vilken Sverige oväntat slog Tyskland. Jag minns frukostarna med mamma på Espresso House när hon var nere och vi shoppade loss. Pappa och jag gjorde Österlen. Han hemma i sitt kära Skåne. Löprundor i Pildammsparken. Bakfylle mat från italienaren längre ner på gatan. Alla förmiddagar i sängen med en god bok innan jobbet kallade. Västra hamnen och promenader. Hassi Mattissons kompisar på läktaren som skrek non-stop på honom och fick hela pressläktaren att skratta match efter match. Känslan av kontinenten på Centralstationen. Att falla in i att säga "jaaa" till nästan allt.

Jillar: Minnen...

Jillar inte: Finns inget Subway i Falkenberg, eller Varberg, eller Halmstad... Saknar de överfyllda mackorna. Mmm, extra lök.

10 kommentarer:

  1. Vad mysigt det låter. Jag skäms för att säga det, men jag har inte varit i Skåne. Jo förresten jag var 4 dagar i Helsingborg, när jag gick på öronakupunktur kurs. Det var en riktigt underbar stad. Men det var långa kursdagar, så jag såg tyvärr inte så mycket. Men jag skulle verkligen vilja utforska Österlen.

    Jag hoppas du inte har något emot att jag utmanar dig. Jag är själv inte så glad i sånt, men nu har jag blivit utmanad, så det är bara att se glad ut. Men du får gå till min blogg för att se vad du ska göra.
    Kram AnnaLena

    SvaraRadera
  2. Minnen kommer man långt på. :)

    SvaraRadera
  3. Fina o roliga minnen kan man leva på hur länge som helst. Ibland är minnena det enda som får en att orka gå vidare...

    SvaraRadera
  4. Vad fint du beskrev det där! Jag kunde nästan känna hur det kändes! Verkligen roligt att läsa!
    Jag har inte heller varit i Skåne mkt. Låter underbart!

    SvaraRadera
  5. Kusinen spelade amerikanska fotboll, fattar inget.. Minnen gillar jag också, men kan leva utan lökmackor :)

    SvaraRadera
  6. AnnaLena: Då har du missat något. Skäne är så fint och folket vänligt.

    Lovar kolla in utmaningen.

    Myra: det gör man absolut.

    Therese: så är det ibland. minnen är bra.

    Annika: vad roligt att du fick en känsla av mitt kära Skåne.

    Hannele: Nej, det är en besynnerlig sport...

    SvaraRadera
  7. Så härligt det låter! Jag gillar också minnen.
    Skåne ja.. det har jag bilat igenom en natt för längesen... Det börjar kanske bli dags att åka dit på riktigt.

    SvaraRadera
  8. Anonymous10:57

    Skåningar är så långsamma tycker jag. Skulle du stå ut med tempot där? Du som liksom forsar fram. /M

    SvaraRadera
  9. Subway är ju franchise-rörelser. Jag såg en annons om att kunna starta i våra trakter. Jag är inte intresserad av att bygga mackor själv, men jag hade väl kunnat tänka mig att handla där. Själv åt jag Håkan Brocks submackor i Lund.

    SvaraRadera
  10. Janna17:49

    I remember thooose days!

    SvaraRadera