söndag, augusti 10

Krig på andra kanalen

Mitt i allt OS byter vi kanal här hemma ibland. Tar del av nyheterna. Det pågår ett krig i Europa. Georgien är drabbat av Rysslands makt. Men har vi tid med det i all idrottsglädje? Aftonbladet läses och det blir en snabbläsning av nyheterna och tiden läggs på det rosa bladet.

Jag tänker på något som Peter Kadhammar skrev i sin otroligt läsvärda Vad gjorde du under kriget, som jag nu rekommenderat fyra gånger. Han skriver om hur han går ut i sin trädgård för att han hör sin son gråta. Han finner sonen som lekt och gjort sig lite illa. På radion rapporteras det om bombattentatet i London och hans fru sitter vid trädgårdsbordet och läser om detsamma. Han tar upp händelsen för att sätta ord på det kan hända något som berör alla men medan livet fortsätter som vanligt för det flesta så har en del människors liv förändrats för alltid. Han gör funderingen utifrån att han som nyhetsreporter som sett och varit ute i många av världens krig ofta får frågan "Hur har du förändrats med allt du varit med om?" och att han själv kan konstatera att han förändrats, men kanske ändå inte så mycket för vardagen tränger sen bort det. Och att han förstår varför vi som inte drabbas kanske inte engagerar oss och tar det ansvar som alla vi människor har.

" Jag reser mig och går ut i trädgården igen. Radion pratar om London. Jag hör rösterna men inte vad de säger. Min yngste son står på gräsmattan och sjunger."Ur Peter Kadhammars Vad gjorde du under kriget

2 kommentarer:

  1. Det är precis därför Ryssland slår ner på Georgien nu, för att världen har ögonen på Peking.
    Frågan borde inte vara om vi har tid med krig i all idrottsglädje utan snarare om vi ska låta oss luras av den ryska taktiken...

    SvaraRadera
  2. Anonymous11:11

    Det är ju det Jill menar att det inte finns tid till att bry oss om hur Ryssland gör på detta sättet. //S

    SvaraRadera