onsdag, mars 11

Ibland är slutet det finaste man kan ge någon

Föräldrarna till den lilla spädbarnsflickan som just nu figurerar i pressen tillsammans med barnläkaren som ska åtalas, säger genom sitt ombud att de tycker att fokuset har flyttats över för mycket på frågan kring dödshjälp och läkares arbetsmetoder. De säger att de bara vill ha svar på frågan hur deras dotter kunde få en överdos.

Jag kan inte ens försöka sätta mig in i hur ledsna de är över att ha förlorat sin dotter. Men jag känner att jag önskar att de i sin sorg kan se att de här sättet som läkarna agerat på är rätt, det fanns inget hopp och det vara bara en fråga om tid med lidande innan slutet kom.

Jag tycker att det är jätteviktigt att det finns i den svenska sjukvården. Jag höll min Mommos hand medan hon inte fick luft och desperat med skräckslagna ögon lyckades få frm "hjälp, hjälp". Jag är glad att hon fick all den hjälp som erbjuds i Sverige. En morfindos som gjorde att hon var bortom medvetande till slutet kom.

Jag tycker också att debatten om för tidigt födda barn kanske borde få lite ljus över sig. Det här fallet handlar om en tre månader för tidigt född flicka som aldrig hade en chans.

Varför tycker vi människor att det är okej att leka Gud i den ena änden, men inte i den andra.

4 kommentarer:

  1. Anonymous12:30

    Jag tror att när det gäller sina barn har folk ofta svårt att se klart och det kan man egentligen inte klandra dem för.
    Men visst har du rätt: det kan inte vara liv till vilket pris som helst.
    Det framstår allt mer som polis och åklagare agerat för snabbt, inte känt till rutinerna och gjort bort sig rejält.

    SvaraRadera
  2. karro14:10

    vi vet ingenting om det här fallet. Likaså kan inte alla för tidigt födda jfr med varandra, alla har olika förutsättningar, likaså alla gamla.

    Ingen ska få lida, gammal som ung, mem när frågan kommer kring aktiv dödshjälp gentemot passiv, så blir det moraliskt mkt svårare och säkert väldigt mkt enklare när man sitter vid sidan om och har några personliga känslor.


    Att vara född 3 mån för tidigt idag brukar inte vara några problem, medicinska världen har gått framåt. En del barn föds mkt tidigt och mår bra och får långa liv, en del barn föds när de ska och mår både dåligt och har dåliga förutsättnignar. Det är farligt att börja dra generella gränser när det gäller liv och död, det individens förutsättnignar som gäller.

    -...Och ingen av oss icke medicinska har rätt att avgöra och spela Gud ifrågan, likväl som det är viktigt att komma ihåg att de som jobbar inom vården inte är Gud och kan göra under alla ggr heller.

    SvaraRadera
  3. SV: Kul att du blev glad över tulpanbilden. Tycker själv om den mycket. Min dag blev bra med givande diskussioner/seminarier på Universitet.

    Har dålig insikt i detta fall, men tycker att man måste se från fall till fall. Ingen ska behva lida och vara rädd.

    Ha det bra och kram!

    SvaraRadera
  4. Så sant som det var sagt. Fokuset på diskussioner ligger helt fel. Måste erkänna att jag från början inte ens förstod att det handlade om dödshjälp...Det visar ju vilken snedvriden bild media förmedlar.

    SvaraRadera