söndag, mars 8

Allt är som det ska

Jag sitter i soffan och ska snart ge mig på Kalaharis skrivmaskinsskola för män av Alexander McCall Smith som är den fjärde boken i serien om Mma Ramotswes detektivbyrå. Tycker om böckerna som är lite deckare utspelade Botswana, en miljö som inte är alltför vanlig i böcker, och de är väldigt välskrivna och roliga. Rekommenderar skarpt.

Tidigare idag läste jag klart Men inte om det gäller din dotter, vår käre Jan Guillous fyrtionde bok. Del av Halmiltonserien. Den började lite trögt, var till och med på väg att ställa den i hyllan för gott. Något som är väldigt ovanligt att jag gör, typ bara hänt med Per Hagmans Livet är en schlager och en av Denise Rudbergs. Boken tog sig dock och sista hundra plöjde jag ivrigt och med som Henrik sa, intensivt minspel. Är lite förvånad att Guillou bjöd på ett så pass sliskigt lyckligt slut, framför allt med tanke på den kritik han stundom framför mot vissa kollegor.

Men inte om det gäller din dotter var sista julklappsboken. Gomorra och Svensk Maffia slukade jag ju snabbt under januarimånad, vilket också blev mardrömmarnas månad, säkert mycket på grund av alstrerna jag läste...

Vad jag skulle komma till också, med rubriken, är att medan jag ägnar mig åt lite skön läsning så dammar och dammsuger Henrik. Normalt skulla jag aldrig ha samvete att låta han köra själv men jag är så pass dålig att det fungerar. Nåväl, nästa gång kör vi ihop som vanligt.

6 kommentarer:

  1. karro14:33

    jag läste alltid mkt förr,men nu finns liksom inte tiden och orken. jag saknar det. måste jobba på att få tid och ork till böcker. för det är viktigt tycker jag - att läsa.

    SvaraRadera
  2. karro14:33

    jag läste alltid mkt förr,men nu finns liksom inte tiden och orken. jag saknar det. måste jobba på att få tid och ork till böcker. för det är viktigt tycker jag - att läsa.

    SvaraRadera
  3. Låter som en bra rollfördelning hos er! Skönt med bra böcker en slaskig dag när man inte är pigg! Läser mest facklitteratur nu men en del läskiga dussindeckare vid sängdax. Gillar typ Jo Nesbo, Stieg Larsson, Michael Connelly m.m.
    Krya på dig och kram

    SvaraRadera
  4. Mmm håller med dig om det där med samvete - svårt att "lata" sig när ens partner fixar hemma - men det är ju faktiskt mkt mysigare att göra det tillsammans!

    Mmm ska fundera på din bokrekommendation, aldrig hört talas om de desto roligare..=)
    Mår du bätter idag?

    Kraam T.

    SvaraRadera
  5. Jill
    vore jättetrevligt att få höra vad du tycker om Alexander McCall Smith senaste bok. Har läst de andra, tycker dom är jättebra. Är eg en "bokmissbrukare",älskar att läsa,tidigare alla former av böcker men nu ffa deckare.

    SvaraRadera
  6. Anonymous08:51

    Kvinnogris. / M

    SvaraRadera