tisdag, maj 8

Rapport från en grovjobbare

I lördags klockan halv nio startade trädgårdsracet. I klädd jeansshorts och t-shirt blev jag direkt inskickad för ombyte. Långa byxor och långärmat är det som gäller för arbete av denna sort förklarade aretsledare Henrik. Ett namn som betyder "hemmets härskare", vilket visat sig helt riktigt de senaste dagarna.

Efter mitt ombyte satte vi fart. Min bonde hade tagit med sig stor traktor och liten grävmaskin in. Så sen gick allt ganska fort. Svärfar kom dessutom in och hjälpte till. Alla buskar runt huset försvann. De flesta lades i slänghög, några planterades tillfälligt om för att sedan sättas i land när allt är klart. Med detta hjälpte mamma oss.

På kvällen grillade vi hos mina föräldrar innan vi tidigt la oss. Grovarbete tar på krafterna.

Söndagen fortsatte vi på inslagen bana. Två björkar, varav den ena 8 meter hög, fälldes och forslades bort. Sen grävde vi ur kring grunden. Är häftigt att se hur Henrik och svärfar med ruggig precision med stor skopa kan gräva precis vid huset och gräva upp buskar för att sen sätta ner dem med rötterna neråt.

Igår inhandlade jag målarsaker. Började med att tvätta av en gavel som blivit mögelangripen. Vi som målade huset med stor möda ifjol!!
Sen började jag måla golvet i det gamla garaget som vi ska ha som groventre/kontor. Högblankt svart på betong kan jag rekommendera.

Idag ska vi fortsätta med lite allt möjligt. Mer skit under naglarna.

10 kommentarer:

  1. Vad duktiga ni är. Kommer säkert att bli jättefint i trädgården när ni är klara. Hoppas man får njuta av det i sommar
    Stor kram på dig "allra käraste"

    SvaraRadera
  2. Det var ett dagsverke det. jag vet hur de är med sådant...det går absolut inte att komma i t-shirt och shorts, även om man tror det. Nej, på med det fulaste i arbetskläder man har bara det är långärmat och långbyxat. KUL att ni får trädgården så snygg!!!

    SvaraRadera
  3. Kan du skicka över ett uns av erat engagemang i trädgården hit?
    Min behöver också göras iordning. Det har jag talat om för maken i flera veckor nu.. ;)

    SvaraRadera
  4. Anonymous15:58

    Gött med balkong! /M

    SvaraRadera
  5. Puh, blev trött av att läsa bloggen. Vilken energi ni har.
    Skönt med en människa som fattar hur det är med ormfobi. Alla säger annars, du behöver inte vara rädd, för ormen är räddare än dig. Har kollat på min dotters sambos ormar. Det gick bra. Men ibland undrar jag varför han skaffa ormar. Kanske än pik åt svärmor *fniss*
    Stor kram från mig.

    SvaraRadera
  6. Snyggt jobbat!

    SvaraRadera
  7. sara20:26

    Ska bli aproligt komma på garden parties med er staty och allt! Ni har min adress eller?! Kramiz

    SvaraRadera
  8. finns inget som är skönare än att koppla av med en underskön middag när grovarbetet tagit ut sin rätt. duktiga är ni och det är faktiskt skönt att arbeta ibland.

    SvaraRadera
  9. Va duktiga ni är!

    Höblank svart... det kanske vore något för balkong-golvet istället för vitt.

    SvaraRadera
  10. Anonymous16:23

    Men så duktiga ni är, det behövs inget gym där inte:)
    Skönt med en redig arbetsledare:)

    Sabina

    SvaraRadera