tisdag, maj 29

Dagens krönika

För er som inte har Hallands Nyheter. Själv ska jag till läkaren med mina inflammerade munsår som bara blir störe och fler...


Min systers förlossningspsykos

Min största storasyster, eller snarare äldsta storasyster vilket hon skulle föredra att jag kallar henne, har en dotter som nyligen fyllde ett. Så för drygt ett år sedan var syster följaktligen höggravid. Detta epitet hade hon dock börjat använda redan i november, vilket lett att jag lite försynt frågat vår mamma, vad syster skulle bli sen om hon var det redan i slutet av sjätte månaden.
Min syster var inte en av de där som från dag ett går runt med ett saligt leende, en som det "skiner" så där magiskt om under graviditeten. Kort sagt såg syster fram emot barnet, inte tiden fram till leverans.
Extra tungt för henne var att i sin roll som reporter på Sportbladet var det tänkt att hon 2006 skulle åka på vinter-OS i Turin och fotbolls-VM i Tyskland. Men babyn satte stopp för detta och vem som helst med en smula sportintresse förstår att det kändes som dålig timing. Och i ärlighetens namn var det en del gnäll.
Babyn kom så under OS, en dag med dubbla svenska guld (Björn Lind och Anja Pärson). När min svåger kom ut som nybliven pappa spelades passande nog nationalsången på tv:n i dagrummet. Några timmar senare ringde jag syster.
Jag: - Det är jag. Grattis, grattis! Så underbart.
Syster: - Tack, tack. Men underbart var det inte...
Nu följer minutrar när syster beskriver förlossningens vederbördor. Slutsatsen som kan dras är att hon håller med om att det är en nära-döden-upplevelse.
- Vad gör ni nu då?
- Inte så mycket, jag ligger här med ballerina i sängen.
Detta sägs med salig röst av min syster och lite förvånad tänker jag att okej, det är gott med ballerinakex men varför pratar hon om det. Leder in samtalet på systerdottern och vi pratar en stund när syster plötsligt brister ut. - Ballerina, ballerina, ballerina...
Shit, hon har blivit galen tänker jag. Förlossningspsykos...
- Varför håller du på och tjatar om ballerinakex?!
Skrattande kan syster nu friskförklara sig genom att berätta att hon inte alls pratar om kex utan om sin lilla dotter. Ballerina blir tredjenamnet, sprungit ur att föräldrarna efter OS-invigningen kallat bebisen i magen för Ballerina efter de stora ballerinor som var med i showen. Minst sagt lättad, brister jag ut i ett "åh, så mysigt och fint".

6 kommentarer:

  1. Jonte15:12

    Du är bäst på krönikor. Varför får du inte skriva lite oftare?

    SvaraRadera
  2. Fint skrivet, mycket roliga namn som dyker upp, när man har de små att göra.

    SvaraRadera
  3. sara15:48

    Lika roligt nu som när du berätta det. Ballerina är ett fint namn och ett gott kex. Kramiz

    SvaraRadera
  4. Anonymous18:04

    Hej gumman,

    läste din krönika i HN idag.

    Störtskön. =)

    Kramar

    Erika

    SvaraRadera
  5. Bra krönika!
    Och lycka till med munsåren....

    SvaraRadera
  6. Jättebra! Ovanligt namn. Är hon rätt ensam om det, eller??? Ballerina-kex är ugott!! kan äta et helt paket på en ggn. Bäst att inte köpa hem :-)

    SvaraRadera