måndag, december 4

Trubbel i advent

Igår eftermiidag slash kväll när jag jobbat klart del 1, som jag tyvärr inte kan länka till då större reportage inte kommer webben, så skulle vi göra adventsfint hemma. Först tog vi det utomhus. Första trädet som skulle få en modern ljusslinga i sig blev halvklart. slingan på sex meter räckte inte. baksidan hade vi ljus som räckte till vårt körsbärsträd. Små fina, 300 i antal. Men tyvärr lös inte halva ena slingan då en lampa tappat en sladd. Det upptäckte jag genom skön stöt. Stod ganska högt upp på stege och var inte helt långt borta från att åter besöka mark för fort. Sen inomhus så är fönstren väldigt speciella. Då de är tvådelade. Bara till stora fönstren vid matsplatsen hade vi stakar som funkade. Tyvärr måste vi köpa en massa nytt. Fast det är ju i och för sig ganska kul. Nu får vi våra första gemensamma stjärnor och stakar. När den traditionella adventsljusstaken sen skulle göras i ordning lyckade jag ha sönder den lite då jag tryckte ner ljuset för långt. Ville ju bara att det skulle sitta fast ordentligt. Argg... Men med lite meck ordnade jag det och sent på kvällen fick vi tills lut njuta glögg och aladinpraliner. för nej, några pepparkakor hanns inte med. Men hoppet lever för på torsdag och fredag är jag ledig. Då ska jag hämta in resten av julklapparna och så göra ännu finare hemma.

I eftermiddag slash kväll blir det löpning och sen jobb.

11 kommentarer:

  1. Haha, låter ju nästan som min första advent! Fast jag kom iofs aldrig så långt att jag packade upp adventsljusstaken.. det ska jag göra nu! ;)

    SvaraRadera
  2. Jag tycker du ska vara glad som har ett hus att pynta i :-)
    Själv har man inte ens en lägenhet pga av stambyte...
    Jag vill också pynta!!!

    SvaraRadera
  3. Anonymous14:50

    Konstigt med ljusslingor. Man tycker man har massor! MEN ändå har man inte ens till hälften av vad man har tänkt. Låter läskigt det där med stöten..Tänk om du hade åkt in till akuten och träffat Dr.McFrites igen :-))))
    Tur att det gick bra, och ja, glögg är alltid ett fint plåster på såren!

    SvaraRadera
  4. Vi har reflexer i körsbärsträdet, behövs ingen ström :)

    SvaraRadera
  5. Elin: bara en dag för sent är inte illa

    Emm: tack , det är jag. Stackars dig, vet hur jäkligt det är med renovering.

    Annika: precis, trädet bara slukade dem. Så vi ska komplettera. Jäkla tur att jag slapp träffa Dr Frites igen.
    Mmm, glögg är så gott. Vd tycker dina amerikanska vänner om det?

    Hannele: Hmm, det lät som något. Men vi har becksvart runt huset så det blir nog inget ljus med bara reflexer...?!

    SvaraRadera
  6. Anonymous07:24

    Åååå så kan det gå. Men det slår aldrig fel alltid är det ngt som är trasigt..

    Du ska se att det går nog bättre på tors/fre:)

    SvaraRadera
  7. Anonymous11:15

    Uff altså, det er så typisk, man vil pynte og så går det inte like lett endå. Alltid er det några ljus som er sønder eller något som ikke rekker. Det er vel kanskje en juletradisjon det med ; )

    SvaraRadera
  8. Vad gjorde du på en stege igen? Har du inte lärt dig någonting?!

    SvaraRadera
  9. Sabina: Jag hoppas på det

    Julie: precie, en mindre trevlig tradition som rör om i ens inre

    Jonte: Noop, ingenting..

    SvaraRadera
  10. Varför är det alltid så att när man packar ihop ljusstakarna i januari så funkar dom ,men när man tar fram dom elva månader senare så är det lampbyte det första man måste göra??

    SvaraRadera
  11. Cicci: Det finns säkert något inbyggt i dem som elfirmorna smäller av sådär i maj...

    SvaraRadera