onsdag, december 20

Sängliggande kåsör

Ännu inte benen. Bjuder på senaste kåseriet, som var Hallands Nyheters läsare fick läsa igår.

update: Ni får det nedan istället...

Mer plysch åt folket

För mig har det här med myskläder alltid varit något självklart. Men det är ändå först nu som jag tack vare en myskläders-antagonist har kommit att relaxa med stil. Jag har börjat med plysch.
Låt mig ta det från början. Under en intervju, denna höst utförd, med en riktig modeböna frågar jag hur hon går klädd hemma, bakom stängda dörrar, när ingen ser. Hon meddelar att hon är klädd då som till vardags.
"Adidasbyxor skulle jag aldrig ta på mig, det är att svika sin partner. Jag förstår inte att så många tjejer släpper allt när de bor ihop med någon. Det kan inte vara bra för förhållandet." Jag fnyser inom mig just som den manlige fotografen säger "precis" med eftertryck. Jag tittar argt på honom, vi ska ju vara ett team. Så går han över på hennes sida.

Hon erkänner till slut att hon har en myskostym. En "Acne". Det är ett av de där riktigt dyra märkena som kändisarna väljer att slappa i. Ta en tvåa och sen tre nollor så har du en mysoverall av detta märke. "Aldrig" tänker jag.
Tankebanan är ny för mig. Hemma slåss vi om husets enda par Adidasoverallsbyxor efter att jag målat i det andra paret. Vi är precis lika opiffiga båda två, som sig bör.
Två dagar senare kommer det sig dock att jag runt går inne på Kronan. Och där på ett ställ hänger mysoveraller för 200 kronor. "Hmm, plysch. Det är ju för barn. Sjuttiotal. Hmm, mjukt. Testa kan man ju." Tar en mossgrön. När jag provar är det kärlek vid första kroppskontakt. Att den var mjuk utanpå visste jag. Men föga anade jag att insidan känns som en smekning mot kroppen. Den är nästan lika mjuk som min systerdotters 9 månader gamla och oanvända små trampdynor. Efter ett par veckor äger jag nu även ett likadant blått set. Mina föräldrar har syndat sen den stund de slutade att klä mig i plysch och berövade mig vad som borde vara en lagstadgad rättighet.

Jag vet inte om jag hottat upp kvällarna hemma på Tröingeberg. Men mitt slappande liv är skönare än någonson. Sambon verkar också nöjd. Han kallar mig "gurkan" alternativt "blåbäret" beroende på vilket set jag har. När jag vill åka och handla på Coop i mitt lilla set så rynkar han dock på näsan. Han försöker att få mig att förstå att hur skönt det än är så finns det gränser. Men så har han heller inte provat plysch ännu utan envisas med att gå runt i sina gamla Adidas.
Själv funderar jag på att ta ett snack med chefredaktören. Det blåa setet skulle kunna köpas in i mängd och fungera som arbetsoverall för HN-medarbetare. Tänk att slippa välja kläder varje dag, istället bara glida i sin plyschdräkt. Undrar om mina kollegor är på...

18 kommentarer:

  1. UNDERBART! Jag älskar myskläder och förstår inte hur någon kan gå klädd i jeans hemma. Det är min rättighet som människa att få slafsa runt i myskläder på privat tid! Jag säger dock inte att det måste vara fuls, smutsiga, håliga och slafsiga myskläder. Det finns faktiskt snygga och välsittande sådana och de används med fördel. Se bara på dagens ungdom som går i detta dygnet runt.

    Fram för mer myskläder!

    SvaraRadera
  2. Mina myskläder hamnar ofta i trädgårdsarbete, på vintern borde jag kanske ha något vackrare och sexigare :)

    SvaraRadera
  3. Erika17:55

    Skrattade massa. Du är bäst! Puss

    SvaraRadera
  4. Glömde säga det till dig tidigare: det här var ditt roligaste kåseri hittills. Du kommer att få skriva fler! :-D

    SvaraRadera
  5. Jonte18:24

    Du är grym Wegerup. Jag känner det som att man börjar känna dig genom det du skriver. Mer sådant. =-)

    SvaraRadera
  6. Jonte18:28

    Glömde tillägga att jag fortsatt önskar dig att krya på dig!

    SvaraRadera
  7. Anonymous18:47

    Körde förbi vid fem-tiden och såg er hålla på med utegranen. Såg trevligt ut, ni satsar verklgen på trivseln med alla ljus och tomten. Men nu förutsätter jag att du bäddat ner dig själv igen så att du blir frisk till jul. Vad roligt att ses ute sist och jag kom ihåg adressen hit även om det gått ett par veckor innan jag nu fått tid att besöka din sida. /Elof

    SvaraRadera
  8. Om en eventuell partner någon gång kommer med invändningar över att jag en dag klär mig i dem sämsta men skönaste kläderna jag har, då jag övriga dagar klär mig snyggt - ja, då jävlar skulle han få höra varenda gång han missat ett ynka litet skäggstrå. Basta. Någon måtta får det vara.

    Vem har sagt att myskläder är fult? Det hela beror på hur man bär upp dem.

    SvaraRadera
  9. Emm: Jag älskar dem också som sagt.

    Hannele: Hur jag ser ut är sekundärt, det är så skönt med plysch...

    Erika: tack vännen.

    Peter: Tackar och bugar. Jag hoppas på fler.Håller faktiskt redan på med ett.

    Jonte: Dubbelt tack

    Elof: Välkommen hit. Impad att du kom ihåg adressen med tanke på vårt tillstånd.

    Elin: Håller helt med. Henrik har som sagt aldrig klagat. Tvärtom så tycker han bäst om när jag strosar omkring här hemma klädd i mjukiskläder och osminkad. Då är jag bara hans säger han. =)

    SvaraRadera
  10. Helt underbart kåseri, jag log igenkännade hela tiden. Kan tillägga att det första som åker av hemma hos mig är BH'n och sen åker myset på. Av respekt för min man, eller kanske fåfänga, så väljer jag mys som sitter ok och det myset finns :-)).

    SvaraRadera
  11. jag skulle inte kunna ha jeans en sek hemma - jag hoppar genast i mina mjukisbrallor (även jag äger bla ett set i plysch) och om den käresten jag har skulle misstycka då tycker han inte om mig. komfort framför koolamodekläderhemma.

    SvaraRadera
  12. Javisst ! Mer plyschkläder åt folket!

    Hoppas att du börjar bli bättre, nu tvågadar inna jul. Krya på dig!

    SvaraRadera
  13. Anonymous19:47

    Åååå så fantastiskt bra skrivet:)

    Fram för mer plyschkläder....

    Krya på dig..

    Sabina

    SvaraRadera
  14. Halloj... jag vill bara önska dig en riktigt God Jul Jill :)

    SvaraRadera
  15. Ha en kjempefin jul Jill, klem : )

    SvaraRadera
  16. Suveränt kåseri, Jill!

    Satt som en smäck, som man säger.

    SvaraRadera
  17. Hoppas att du är så frisk att du får en riktigt God Jul!

    SvaraRadera
  18. Går alltid klädd i myskläder hemma. Har ett par 10 år gammla byxor som jag älskar. Förr gick jag alltid uppklädd även till vardags, men nu fixar jag inte om något sitter tajt.
    Tycker du ska byta fotograf, men jag ville bara önska dig en riktigt God Jul.
    Julkramar från AnnaLena

    SvaraRadera