tisdag, november 15

Nordahl var självklar vinnare

Tidernas guldboll delades ut igår på Fotbollsgalan. En ganska krysstad tillställning där Persbrandt fick chansen att dra billiga skämt, Carola skojade fotboll med en näst intill galen röst och de kvinnliga programledarna var lite väl uppstylade.
De flesta priser föll rätt. Men inte det som ansågs vara störst för kvällen. Inför galan har jag varit orolig i och med att det framgick att svenska folket skulle rösta. Förstod då att det skulle bli någon av de "unga" guldbollenvinnarna som skulle vinna. Herregud, Anja Pärsson belönas aldrig på Idrottsgalan då hennes prestationer då nästan är ett år gamla. Svenska folket har ingen känsla för det som varit. Henrik Larsson är en mycket duktig spelare som betytt mycket för Sverige. Men hallå. Hans största framgångar kom i b-aktiga skotska ligan. Nu i Barca sitter han mest på bänken.

Zlatan fick årets guldboll. Rättvist. Alla liksom skrek att han skulle ha den efter att i sin debutsäsong i italeinska ligan med 17 mål, ligaguld och viktiga landslagsmål var helt självklar.

Gunnar Nordahl vann skytteligan i Italien 5 gånger. 34mål som han gjorde en säsong är fortfarande målrekord i Serie A. Hans storhet är Zlatan inte i närheten av ännu. Men kan kanske bli. Henrik Larsson däremot spelar i en lägre liga. Nordahl är såklart, tätt följd av Gunnar Gren och Nacka Skoglund, den bäste svenska spelaren genom tiderna.

Om någon nu tänker att han knappast skulle platsa i dagens Milan så är det fel tänk. Man kan bara vara bäst i sin egen tid. Gunnar Nordahl är en stjärna som lyser för alltid.

Resultatet igår visar ännu en gång att svenska folket inte bör få rösta i sådana här omröstningar. Vi klarar inte av det. Framför allt inte de som inte har koll på historien.

3 kommentarer:

  1. Du skrev det jag lät bli att skriva på min blogg. Naturligtvis har du rätt. Fastän min utan jämförelse störste nu levande GUD heter Torbjörn Nilsson (har säkert sett 75 av hans 331 mål i den blåvita tröjan) rankar jag Nordahl först. Gren tvåa. Men hela Gre-No-Li-kedjan har var och en för sig vittnat om att Nacka var lika stor där nere på den tiden. Ser man till meriter från klubblag har Ralf Edström ligasegrar i Sverige, Holland, Belgien och Frankrike. Betänk också att Larsson var reserv i 94-laget (fast hans straff mot Rumänerna var bäst).

    SvaraRadera
  2. Jill - du får gärna kommentera dampriserna. Jag har för dålig koll. Skulle själv valt Victoria Svensson. Anledning? Därför att jag har sett hundratals herrmatcher och få dammatcher. Därmed är det väldigt svårt för mig att inte jämföra dam-herr. IFK Malmös P16 slaktade MFF dam härom året, för all del, men Vickan kan dribbla av killar ända upp i Superettan om hon är på humör. En klockren favorit hos mig!

    SvaraRadera
  3. Att jämföra herr och dam går inte. Den fysiska skillnaden är så stor. Är som att jämföra damer med kanske 12-års killar...
    Victoria (som jag spelat i U-20 sammanhang med och fått punktmarkera flera matcher) har en bländande teknik. Men hon är ojämn. I år har hon dessutom varit skadad mycket. Dampriserna gick i stort till rätt. Fast Hanna Ljungberg borde inte fått forwardpriset, det borde malmös Terese Lundin fått. Hon spelar i en sämre miljö men öser in lika mycket mål, tom fler.

    SvaraRadera