onsdag, november 23

Blivit lam

Min älskade fina bärbara dator la igår förmiddag av efter ett kort konstigt surr. Sen har inget varit sig likt. Jag är lam av fasa över allt som förmodligen gott förlorat. Allt omarbete jag gjort med tennisklubben de senaste veckorna kan vara borta. Alla bilder från hösten som jag inte hunnit framkalla. Och en lång utvärdering av Kulturkortsprojektet. Det får inte vara så. Är nu låst till datorn på kontoret och till hoppet om att mina arbeten och bilderna finns någonstans ute i den stygga datorvärlden och bara väntar på att få komma hem till mig.

En datorexpert här på jobbet berättade för mig att det ofta hjälper att knacka och slå på datorn om den inte fungerar. Saker kan liksom hoppa rätt då. Min roliga chef Ingrid konstaterar att hon plötsligt fått vetenskapliga beläggg för det hon gjort i årtal. Vi är nog många med henne som känner så.

3 kommentarer:

  1. Det var ju ett väldigt bra förslag från den sk datorexperten...
    Slå gärna på datorn innan du slår på den så kan du vara helt bombsäker på att din hårddisk slutar att fungera...
    Personen i fråga har aldrig hört talas om att montera en hårddisk som slav på en annan dator och hämta hem datan?
    Förlåt mitt upprörda inlägg men det få vara någon måtta på dumheterna...

    SvaraRadera
  2. Krokofanten har rätt. Visst KAN dina filer vara borta, men chansen är mycket stor att dessa går att rädda. Det finns flera faktorer som gör att en dator lägger av. Frånvaron av ström, t ex. Det betyder troligen bara att det du jobbade med inte sparats, men allt gammalt sparat går att rädda. Hav förtröstan!

    SvaraRadera
  3. Fick precis tillbaka min dator. Var inget litet fel, utan kretskort och något system hade fåtts bytas ut. Lättare än att hitta lilla felet var tydligen att byta ut allt. Däremot så finns det en Gud, för min hårddisk är intakt. En av hundra datorer får sådant fel, sa experten. jag vet inget mer än att de som ska kunna sådant här kunde, och okunniga jag kan nu återgå till att sköta mitt.

    Själv brykar jag inte slå min dator, utan mest tala till den. Först genom snälla ord be den att fungera, sen hota den och sen böna...

    SvaraRadera