onsdag, mars 5

Hur svensk vill man vara?

Håller på och tittar på en längre weekend resa till Ryssland. Henrik och jag behöver komma iväg. Om vi inte lyckas klämma in det nu i vår mellan all fotboll så blir det kanon till hösten. Först och främst tittar jag på Moskva men även S:t Petersburg.

Ett bolag som erbjuder paketresor är väldigt mycket billigare än de andra och därmed intressanta. Dock är alla hotellen de erbjuder i skandinavisk stil. Jag ringde och pratade med dem och sa att vi ville bo på ett typiskt ryskt hotell. De hade dock inga. Deras svenska kunder brukar nämligen "uteslutande be om skandinaviskt boende".

Jag häpnar över detta. Hela grejen med resa är att man ser och upplever något annat, kultur och seder i det land man är. Allra helst skulle jag bo hos en familj varje gång jag reser. I en familj som vet en massa roligt om landet och som kan berätta för en samtidigt som man insuper ett autentiskt hem.

Herregud, jag har tvingat mig att äta grisfötter i soppa i Keschkemeti Budapest, njurpaj i London och mumma på Åland- för att nämna några hemskheter. Allt för att insupa landet.


Drömmer om.

4 kommentarer:

  1. Jösses när du reser går du in för det med hela hjärtat alltså...

    Grisfötter???!! Ischa...
    Eller är det en förutfattad mening kanske?

    Kram//S

    SvaraRadera
  2. karro10:44

    De kanske har svenskt kaffe på hotellet oxå?

    SvaraRadera
  3. Anonymous13:28

    Jag trodde alla alltid tog med Gevalia... / M

    SvaraRadera
  4. Sabina: Nej, det var ganska så vidrigt. Men jag var i en fattig familj och ville vara artig så det var bara att bita ihop.

    Karro: Ja, annars kan man som svärföräldrarna gjorde till Vegas ta med det...

    M: Se ovan.

    SvaraRadera