måndag, juni 8

Fru

Från Wikipedia:
Fru är en artighetstitel för en gift kvinna och används även ofta synonymt med hustru.
Under medeltiden var frutiteln en formell titel (latin:domina) reserverad för kvinnor inom kungahuset, riddares hustrur och högreståndskvinnor som gått i kloster. Det användes senare mer allmänt inom adeln, och blev allmänt använt även i andra samhällsklasser under andra hälften av 1800-talet. Sedan sent 1960-tal har bruket av titlar gradvis blivit allt ovanligare i Sverige, bland annat på grund av den så kallade dureformen. Fru används emellertid fortfarande i kombinationen fru talman, vilket är tilltalet till Riksdagens talman när denna är en kvinna.

Så lite respekt om jag får be...

3 kommentarer:

  1. Nu äntligen är du fru - måste kännas underbart och helt magiskt.. Hoppas ni njuter och längtar efter att få se lite bilder.. =)

    SvaraRadera
  2. Anonymous21:44

    Jag tolkar det som att du är nöjd med titeln. Kramiz sara

    SvaraRadera
  3. Jenna22:09

    Goddag min fru, jag ser min fru, ni Lillan har i famnen... Hmmm.
    Dags nu.

    SvaraRadera