onsdag, september 13

Gran vs. Bok




Min lilla bonde är på väg att plantera gran. Meningen är att jag ska hjälpa till. Det ser jag fram emot. Det är ädelgran vi ska sticka ner i backen. För framtida försäljning. Tänker oss att bli rika på detta. Skratta den som vill. Julgranar never goes out of stile.

Annars tycker jag bättre om lövskog. Skrev förra lördagen om att kommunen planterat bokskog i Ljungby. Kommer bli jättevackert där. Och mina barn lär i alla fall få uppleva det. Hade med mig duktiga Ola Folkesson som fotade detta jobb. Han var också med helgen innan när Hallandsleden återinvigdes i Åkulla med sina fullvuxna, vackra bokskogar.

Som ni hör är jag nästan skogsexpert snart. Valet gran eller bok är svårt. Pengar ställs mot det estetiska. Och granar är ju dessutom väldigt fina när de får ljus och pynt i sig. Så det är hårfint.

3 kommentarer:

  1. Då kan du ju roa dig med följande lilla frågelek: Vilket träslag är det vanligaste vid tillverkning av

    1. glasspinnar
    2. tändstickor
    och
    3. trätofflor

    Det är tre olika träslag som används. En till var och en av dessa produkter.

    SvaraRadera
  2. 1. Lönn 2. Asp 3. Al

    SvaraRadera
  3. Åh, nu kom facit. Jag hade haft ett rätt. Trodde fel om 2 o 3.
    Hur kommer det sig att du sitter på sådan kunskap?

    SvaraRadera