söndag, juni 11

Bokstavligen så man kan spy

Före är det dukat för fest. Det är sommardrinkar och minitv:n på altanen med försnack. Grillning och vänner. Förväntningen hänger i luften. Det är en amerikansk vän som på nationaldagen förfasade sig över uteblivet firande som har förstått när vi svenskar enas. Vi står upp under nationalsång och sjunger i åtta olika stämmor och minst lika många olika melodier. Det är avspark och jubel.
Sen ingenting. Ju närmre slutsignalen kommer ju svårare är det att andas. Det finns chanser men det liksom känns att det här inte blir något.

Efteråt är det en människa kvar på festen och sen spillror av svenskar. I Titanic (the movie) sitter folket i livbåtarna när skeppet väl har sjunkit och väntar på "an absolution that never would come". Det är så det känns. Vad all statistik om icke vunna premiärmatcher på 48 år och så vidare än säger, så är det en tomhet - en overklig känsla - en förlust.

Vi samlar oss och fortsätter festen. Spelar "fotboll" på spelet Henrik fick i julklapp av mig. Vi har roligt. Men vi lider ännu. Efter tre glas vin och två öl från tre på eftermiddagen till midnatt går jag så småningom och lägger mig. Jag vaknar bakfull men inte av drickat. Alltid när jag spyr känner jag vad det beror på. Maginfluensa smakar på ett sätt, dagen efter sprit på ett. När jag spyr i morse smakar det inget. Det är tomheten som vill ut. Så kroppen ska orka och väga hoppas igen. Det är inte slut föränn Lennart Johansson sjunger.

Jillar
- Festen som är VM
- Strömberg har blivit pratglad
- Shaban, dock utan chans på att peta Isaksson.
- Drogba är helt jäkla grym en mot en, och en mot två, ja till och med en mot tre.

Jillar inte
- Anders Svensson är en snäll pojke, men när han inte ens frälser Borås Arena borde det sända en signal till Lagerbäck. Men båda är lika Svensson och handlar på ICA. Det handlar väl om det.
- Hur kunde domaren låta Argentina byta bort hela övertiden när stackars Elfenbenskusten var så grymt nära att resa sig på nio?
- Zlatans brud. Alla andra spelarfruarna hade matchtröjor men inte Seger som säkert ville synas. En landslagströja är väl inte moderiktigt nog heller. Undrar bara om det verkligen är modernt/snyggt att inte köpa mammabyxor utan istället bara knäppa upp ett par knappar på byxorna och förtöja dem med en sjal? Men det är väl en fråga för Ebba von Veckorevyn.
- Anna Pojhanen piper fram "lagomåsikter" som säkert inte ska sticka någon i ögonen.

2 kommentarer:

  1. Ogillar:

    att jag missat de flesta matcherna pga arbete. Nu börjar VM. Pohjanen och Svedberg är inte jättebra, dessvärre. Det vore rätt skönt att typecasta någon tjej som en gång för alla tar död på myten om att det bara är grabbar som kan fotboll. Jag vet några systrar som har rätt bra koll... :-D

    SvaraRadera
  2. Jag är för lik en boll för TV ;)
    Fast måste försvara Svedberg som jag tycker är duktig och vågar ha åsikter som är "obekväma"

    SvaraRadera