onsdag, mars 8

En helt vanlig dag

I dag är det min dag. Och kanske din. Vår dag. Beror på om du är kvinna eller man. "Internationella kvinnodagen". Tjafs. Varje dag är min dag.Vi är långt i från jämställdhet här i Sverige och överallt. Av så många skäl. Ett är att det finns alltför många dumma män. Ett annat och betydligt större är att det finns alltför många dumma kvinnor. Det var länge sedan nu vi tjejer blev uppmande att "höja våra röster". Kanske gör fler det nu, men de flesta gör det bara när killar inte är i närheten och då är det meningslöst. Så många tjejer förminskar sig själva. Surfa runt i bloggvärlden och läs tjej efter tjej som refererar till sig själv som "lilla jag". Anna Book gör det återkommande i "Let´s dance" och i sin "dagbok" i Aftonbladet.
Kom igen Anna, du är inte liten. Du är en stark trebarnsmamma som är en jävel på att dansa!

Om vi kallar oss själva för små ger vi alla ojämställda gubbs trumf på hand. När jag jobbade på Kvällsposten hade jag många snack med Malmös förre tränare Tom Prahl. Denne är känd för att överhuvudtaget inte vara direkt supertrevlig mot journalister. Sommaren 2004 kallade han mn kvinnliga kollega Agnes för "lilla vän". Sommaren efter fick kollegan Janna smaka på samma ord. Inga av killarna på sporten, jämngamla med oss tjejer, har fått höra dessa förminskande ord. En regnig kväll på Malmö Stadio när jag ensam suttit på pressläktaren och sett Malmö B mot Göteborg B försökte Prahl med mig. Jag var där för att se någon brasse, som det sedan inte blev något med,provspela och frågade Prahl efteråt vad han tyckte. Någonstans i vår konversation så föll en av mina frågor inte Prahl på läppen och han började.
" Du förstår lil..."
Min blick fick honom att tystna. Jag tror han såg att jag var beredd.
Hade han fortsatt hade han fått det svar jag fick ge en byggubbe för ett par veckor sedan. "Jag är varken liten eller din vän."

Tjejer- förminska er inte. Kräv inte särbehandling. Bara rättvis behandling. Gå ut på planen och jaga bollen. Be inte om en egen. Alla gillar inte starka kvinnor och det kommer ni att få känna på. Men låt inte det hindra er. Det finns modiga män och de andra är helt enkelt inget att ha.

Jillar
*Min syster Jennifer som tagit sig till topppen med hjälp av sitt enorma kunnande. Inget ridande på feminstvågor och inget "stackars lilla mig". Hon är en inspiration för oss alla.
* Pappa. Mer jämställd kan man inte bli. Han ser alla min far. Måste vara världens bästa och mest omtyckta lärare och ledare.
* Ronnie Sandahl ( enda icke-släktingen på dagens lista). Denna killen skriver riktigt bra. Krönikor av toppklass. Aftonbladet har en guldkalv där. Enda felet är att han skriver på Stockholmssidorna. Hela Sverige förtjänar Ronnie!
Klicka här och läs sen alla hans krönikor för att förstå varför Ronnie rules.

5 kommentarer:

  1. Sara10:00

    Jillsan är oxå ett fördömme. Du är tuff och rätt på alla sätt.Kramiz

    SvaraRadera
  2. Du är lika mycket förebild som din syster. Jag länkar till din blogg om det är ok? Personligen upplever jag varje dag det svåra i att vara en 23-årig tjej som ska instråera en 40-årig man hur han ska hantera sina datorer. Det brukar också resultera i en del "lilla vän".
    För övrigt grymt med en till tjej som bloggar om fotboll :)

    SvaraRadera
  3. Szofia: tack-tack. Länkar då jag också. Har haft lite ont om tid till bloggande på grund av nytt jobb och husbygge men kör nu. Precis som du älskar jag fotboll. Håller med om att vi är grymma.
    Kan tänka mig dilemmat med att visa en herre så hur man gör. Hatar "lilla vän". Din blogg är allmänt läst och gillad på Sportbladet. bara så att du vet. =)

    SvaraRadera
  4. Ronnie Sandahl recenserade Ebba von Sydows bok i dagens AB på ett lysande sätt.

    SvaraRadera
  5. Peter: Läste, ja den var brilliant.

    SvaraRadera